2017/2018.õppeaasta
1.
Eesmärgid
1.1.Keskkonnamõju vähendamine ja elukeskkonna
kvaliteedi parandamine
1.2.Kulude kokkuhoid ja ressursside tõhusam
kasutamine
1.3.Otsusetegemise kvaliteedi paranemine
1.4.Teadmiste ja pädevuste suurenemine
1.5.Huvirühmade parem kaasamine
1.6.Hea eeskuju
2.
Käsitletavad teemad ja läbiviidud tegevused
temaatliselt, seotud õppetööga
2.1.Elurikkus ja loodus, meri ja rannik,
kliimamuutused
18.09.2017 3.b loodusmuuseumis
22.09.2017 2.c loodusmuuseumis
25.09.2017 3.c loomaaias
29.09.2017 3.d Kuristiku talus õppekäigul
9.10.2017 5.b Järvi-Suursoos õppekäigul
12.10.2017 2.b ja d rabas õppekäigul
1.11.2017 7.a ja c bioloogiatunni praktikum
„Kalad“
2.11.2017 8.a botaanikaaias
3.11.2017 9.a ja b Käsmus keskkonna-alasel
õppepäeval
7.11.2017 11.a ja b loodusmuuseumis
9.11.2017 8.b botaanikaaias
14.12.2017 12.b botaanikaaias
18.12.2017 rändav labor TÜst „Rändav bioklass“
koolis
9.01.2018 7.a loodusmuuseumis
23.01. ja 25.01.2018 4.klassid Viimsi
rannarahvamuuseumis
8.02.2018 10.-12.kl teadusfilmi vaatamas
Artises
8.02.2018 7.b ja c loodusmuuseumis
13.02.2018 kliimamuutuste-alane viktoriin
9.-11.klassidele
19.02.2018 7.c keskkonnaõppeprogramm
5.03.2018 7.a ja b keskkonnaõppeprogramm
12.03.2018 12.a ja b loeng võõrliikidest
19.03.2018 10.b geoloogia instituudis
21.03.2018 10.a geoloogia instituudis
17.04.2018 7.-9.kl loeng kliimamutuste mõjust
Eesti loomade elukorralduses
18.04.2018 6.klassid loodusmuuseumis
19.04.2018 10.-11.kl loeng Eesti riigi osast
kliimamuutuses ja mis meid ees ootab
LISAKS kliimamuutuste valdkonnas saab märkida,
et kooli sööklas on õpilastel võimalus ise portsjon taldrikule tõsta, mis
tekitab toidujäätmeid vähem. Ka on söögivahetunnid ajaliselt plaanitud nii, et
gümnaasiumiklassid söövad kõige hiljem.
2.2.Energia, prügi, jäätmed, vesi
20.11.2017 6.c ja 8.b jäätmenädala töötuba
22.11.2017 7.b jäätmenädala töötuba
24.11.2017 10.-12.kl-d R.Ausi filmi
tekstiilijäätmetest vaatamine aulas + pärastine arutelu
10.01.2018 6.a energiakeskuses
15.01.2018 8.b energiakeskuses
16.02.2018 8.a energiakeskuses
2.3.Globaalne kodakondsus
kursus 11.klassile „Globaalne maailm“
21.09.2017 globaalse maailma kursuse õpilased
kinos temaatilist filmi vaatamas (11.kl)
30.11.2017 7.b tööpäeval Toidupangas
koostööprojekt venekeelse Allika lasteaiaga
(kolm 10.klassi tüdrukut käivad keelekümblusrühma lastele mänguliselt eesti
keele praktikat tegemas, sellest tegevusest tuleb nende loovtöö)
2.4.Tervis ja heaolu
26.09.2017 ülekooliline spordipäev
2.10.2017 1.klassid Aegviidus terviseradadel
22.11.2017 2.d tervishoiumuuseumis
11.01.2018 7.a ja c veebipolitsei loeng ja 3.c
politseimajas
7.02.2018 12.a ja b tervishoiumuuseumis
6.02.2018 4.-5.klassid turvalise interneti
päev
14.03.2018 9.b tervishoiumuuseumis
27.03.2018 8.b tervishoiumuuseumis
9.04.2018 6.a tervishoiumuuseumis
2.5.Õueala, transport
21.09.2017 4.c võistkond Merivälja
liikluspäeval
Lisaks on praegu tegemisel järgmised temaatilised uurimistööd 11.klasside õpilaste seas: "Viktoriin kliimamuutustest 9.-11.klassidele", "TTG 5.-12.klasside õpilaste ökoloogiline jalajälg", "Süsihappegaasi sisaldus autode heitgaasides", "Müra ja selle mõju inimesele", "Koolimaja klassiruumide valgustus".
Lisaks on praegu tegemisel järgmised temaatilised uurimistööd 11.klasside õpilaste seas: "Viktoriin kliimamuutustest 9.-11.klassidele", "TTG 5.-12.klasside õpilaste ökoloogiline jalajälg", "Süsihappegaasi sisaldus autode heitgaasides", "Müra ja selle mõju inimesele", "Koolimaja klassiruumide valgustus".
3.
Keskkonnategevus
3.1.
Et koostada ressursianalüüsi, alustab kool andmete kogumist. Allolev on
käesoleva aasta tulem (kogus
õpilane). Võrdlusanalüüs saab järgneda eeloleva õppeaasta tulemi saamisel.
4. september:
Vesi: 96 m3 Küte:
25 kWh/m2 Elekter: -
5.
oktoober: Vesi: 106 m3
Küte: 69.31 kWh/m2 Elekter: -
6.
november: Vesi: 107 m3 Küte:
82.65 kWh/m2 Elekter:
13145.57 kWh
7.
detsember: Vesi:
117 m3 Küte: 90.88 kWh/m2 Elekter:
23782.56 kWh
8.
jaanuar: Vesi: 126 m3
Küte: 93.92 kWh/m2 Elekter: 25271.19 kWh
9. veebruar: Vesi:
94 m3 Küte: 96.05 kWh/m2
Elekter: 19906.53 kWh
Elektri, vee
ja kütte mõistlikule tarbimisele pööratakse majas pidevalt tähelepanu
üleskutsetega tarbida säästlikult. Majas on radiaatoritel võimalus reguleerida
soojust, WCdes on kraanidel andur, mis annab vee käte asetamisel kraani alla. WCdes
liikumisanduritega valgustid. Õpetajatele on antud juhis kustutada vahetundide
ajal klassiruumides tuled ja korrapidaja-õpetaja kustutab tule koridoris
vahetunni lõppedes.
Majas
kasutatakse võimalusel paberit mitu korda (näiteks postrite tegemisel plakatite
teist poolt, kooli saadetud reklaamide taaskasutus käsitöötnnis jne).
3.2. Rohelise kooli programmi keskkonnateemalised
küsimustikud
1. Keskkonnateadlikkus (elurikkus ja loodus, meri
ja rannik, kliimamuutused): millised on õpilaste, kooli töötajate ja
lastevanemate teadmised antud valdkonnas
2. Globaalne kodakondsus: millised on õpilaste,
kooli töötajate ja lastevanemate teadmised antud valdkonnas
3. Õueala: kuidas kujundada TTG õueala
mõistlikult ja vajadustele vastavalt?
Küsimustikud jaotati õpilastele ja
lapsevanematele klassijuhatajate abiga paberil jaanuari esimeses pooles.
Täidetuna saadi tagasi need 2018 jaanuari lõpus. Ainenõukogu liikmeile jaotas
küsimustiku paberil arendusjuht samal ajal ning tagastati ka jaanuari lõpuks.
Veebruari jooksul tegi arendusjuht tulemuste kokkuvõtte. Küsimustiku tulemuste
abiga hakkab kool õueala uuendama ja parendama võimalusi seal tegutsemiseks.
Samuti on transporditeema (parkimine) luubi all.
KÜSIMUSTIK ÕPILASELE
1. Mida oled õppinud koolis elurikkuse ja looduse
kohta? Nimeta kuni kolm Sinu jaoks olulist mõtet.
2. Mida oled õppinud koolis mere ja ranniku
kohta? Nimeta kuni kolm Sinu jaoks olulist mõtet.
3. Mida oled õppinud koolis kliimamuutuste kohta?
Nimeta kuni kolm Sinu jaoks olulist mõtet.
4. Mida oled õppinud koolis globaalse
kodakondsuse kohta? Nimeta kuni kolm olulist mõtet.
5. Mis võiks olla kooli õuealal?
6. Kuidas Sa kooli tuled, autoga või
jala/ühiskondliku transpordiga?
7. Kas Sa sööd kõik taldrikult ära, mis sööklas
oled endale tõstnud, või viid osa jäätmesse?
KÜSIMUSTIK LAPSEVANEMALE
1. Mida on teie laps koolitundides õppinud
teemadel „Elurikkus ja loodus“, „Meri ja rannik“ ja „Kliimamuutused“?
2. Mida teie pere võtab ette koduses keskkonnas
jäätmetekke vähendamiseks ja taaskasutuse osas?
3. Mida tähendab teie pere jaoks mõiste
„globaalne kodakondsus“?
4. Milliseid loodushoiu põhimõtteid peab teie
pere oluliseks?
KÜSIMUSTIK KOOLI TÖÖTAJALE
1. Kas ja kuidas toimid töökohas
keskkonnateadlikult ehk säästad energiat, vett, materjale?
2. Millised kokkuhoiupõhimõtted arvad
koolikeskkonnas vajalikud olevat?
3. Milliseid teemasid järgnevast loetelust
kasutad oma ainetundides a) elurikkus ja loodus, b) meri ja rannik, c)
kliimamuutused, d) globaalne kodakondsus?
4. Kuidas keskkonnateadlikkust õpilaste seas
suurendada? Nimeta 1-2 konkreetset võimalust.
5. Kas tuled tööle autoga? Kui jaa, siis miks?
6. Kuidas kujundada Sinu arvates kooli õueala
mõistlikult?
7. Milline töökeskkond on Sinu jaoks tervislik?
Vastajaid oli järgmiselt-
töötajaid 9
õpilasi 90
lapsevanemaid 84.
Valimisse oli kaasatud ainenõukogu liikmed, üks kolmas klass ja vanemad,
üks kuues klass ja vanemad, üks üheksas klass ja vanemad ning üks abiturientide
klass ja vanemad Vastuste analüüsil on arvestatud kõiki erinevaid
vastuseid ka siis, kui need olid ühel lehel ühe vastuse all. Kui sarnast
vastust oli mitmel vastajal, on see arvuga ära märgitud. Vastuseid on koondatud
ühise nimetaja või fraasi alla sisu arvestades. Vastused on antud eraldi
dokumendina. (Vaata lisa 1)
Õpilased: vastused
1.-4.küsimusele annavad õpetajale tagasisidet, mis on meelde jäänud ja mida
võiks üle korrata. Vastused viiendale küsimusele annavad võimaluse arvestada
õpilaste soove kooliõue kujundamisel. Kuues küsimus ja vastused annavad
võimaluse kooliümbruse liikluskorralduse parendamiseks ja seitsmes vastus on
hea võimalus söögikultuuri edendamiseks, tähelepanu pööramisel raiskamisele.
Lapsevanemad: vastused
esimesele küsimusele näitavad, et väga ei räägita kodudes, mida koolis tehakse
või õpitakse. Teine ja neljas küsimus näitab, et ollakse üpris teadlikud
loodushoiu ja säästmise võimalustest ja vajalikkusest. Globaalne kodakondsus
(kolmas küsimus) on paljudele võõras mõiste, siin on koolil võimalus vanemaid
harida.
Töötajad: vastused annavad ülevaate, kuidas
töökeskkonda soovikohaselt parendada.
Koolile on vastused järgmise õppeaasta keskkonnategevuse aluseks.
3.3. lõppeva õppeaasta tegevuskava kokkuvõte
2017/2018.õppeaastal pöörati rohkem tähelepanu järgmistele valdkondadele
ning siit on saadud konkreetseid tegevusi järgmiseks õppeaastaks (nt õueala
kujundamine):
SÄÄSTMINE (keskkonnaülevaatus)
|
ÕUEALA
|
TRANSPORT
|
- prügisorteerimiskastid (taara, paber)
- toidu säästlik tarbimine sööklas
- kooli jäetud riiete/jalatsite/jm asjade realiseerimine
|
- õpilaste õueala plaanimise soovid (mis on reaalsed lähi- või
kaugemas tulevikus):
rohkem rohelist loodust
prügisorteerimiskastid
õuesõppeklass
puhkeala
pingid ja lauad
- töötajad: liikluslinnak
|
koostöö linnaosavalitsusega on jätkumas, seni on saavutatud puidust
jalgtee kooli toova tee äärde pargi servale. Nii ei pea käima autoteel.
Lastevanemate hulgas tehakse n-ö kihutustööd igal koosolekul, et nad
ei tooks õpilasi autoga otse kooli väravasse.
Probleem on vanema astme õpilastega, kes kooli autoga tulevad, sest
nende masinate jaoks tegelikult mõistlikku parkimisvõimalust ei ole.
|
3.3.1. TALLINNA TEHNIKAGÜMNAASIUMI
KESKKONNATEGEVUS 2017/2018.ÕPPEAASTAL
TTG keskkonnaeesmärgid eesmärkidest tulenevad tegevused
Endale ja kaaslastele sõbralik,
turvaline ning tervislik mikrokliima
|
õueala kujundamine õppimiseks
sobivaks;
vabas õhus tegutsemise võimaluste
arendamine
|
Keskkonnasõbralikum liikluskorraldus
kooli lähiümbruses
|
koostöö linnaosavalitsuse ja
lastevanematega
|
Keskkonnasõbralikum tarbimine
|
prügi süsteemne sorteerimine;
vee, elektri kokkuhoidmine + jäätmete
vähendamine
|
3.4. KESKKONNATEEMALINE SUURPROJEKT: kliimamuutused (ülevaade fotodega
blogis)
TTG KLIIMANÄDAL „Kliimamuutuste mõju Eesti loodusele“
17.-20.APRILL 2018
*Kui tahta teha stendi, siis sisukas info on
tervikuna leitav leheküljelt http://www.kliimamuutused.ee/
1.
PÕHIKOOLI I ASTME (Ia
Ib Ic IIa IIb IIc IId IIIa IIIb IIIc - kokku 11 klassi) KLIIMANÄDALA ÜLESANNE JA NÄITUS
Iga klass saab info
ühe Eesti kliimarekordi kohta ning peab sellest tegema vähemalt A3 suuruse postri,
kus oleks infona olemas kõik kaasa antud paberil kirjutatu. Postri lõpliku
kujunduse otsustab iga klass ise. Koos õpetajaga saavad lapsed arutada, mitu
aastat vana rekord on ning mõelda juuresolevate ülesannete või võrdluste peale.
Samuti saab klassis Eesti kaardil rekordi mõõtmise koha üles leida. Kui iga
klass on postri valmis saanud, pannakse need välja näitusele kooli I korrusel,
et kogu koolipere põnevate teadmiste võrra targemaks saaks.
2.
PÕHIKOOLI II ASTME
(IVa IVb IVc IVd Va Vb VIa VIb VIc – kokku 9 klassi) KLIIMANÄDALA TUND
Eesmärk on anda eakohane ülevaade Eesti merelise
kliima muutustest ning selle seostest inimtegevusega.
3.
PÕHIKOOLI III ASTME
(VIIa VIIb VIIc VIIIa VIIIb IXa IXb – kokku 7 klassi) KLIIMANÄDALA LOENG (http://www.ejs.ee/kuidas-kohaneda-muutuva-kliimaga/)
Eesmärk on anda eakohane ülevaade Eesti metsloomade
elukeskkonna muutustest seoses kliimamuutustega.
4. GÜMNAASIUMI (Xa Xb XIa XIb – kokku 4
klassi) KLIIMANÄDALA LOENG
Eestis on muutuva kliima tingimustes seni tegeletud
peamiselt kliimamuutuste leevendamisega (kasvuhoonegaaside heitkoguste
vähendamisega) ja hädaolukordade reguleerimisega, kuid 2016. aastal valmis
Keskkonnaministeeriumi eestvedamisel koostöös teiste ministeeriumite ja
partnerite ning Eesti Keskkonnauuringute Keskusega Eesti
kliimamuutustega kohanemise arengukava aastani 2030 ja selle juurde kuuluv
rakendusplaan (http://www.envir.ee/et/eesmargid-tegevused/kliima/kliimamuutustega-kohanemise-arengukava),
mis võeti Vabariigi Valitsuse poolt vastu 2. märtsil 2017. aastal.
3.5. Koostöö
Lehola Keskkonnahariduskeskusega: Koostööprojekt Tallinna Haridusameti
ja Lehola KHK eestvedamisel „Kaasaegsed ja uuenduslikud keskkonnahariduslikud
õppevahendid Tallinna koolidele“. Tegu on I kooliastme õppevara loomise ning
katsetamisega pilootkoolides, kellest üks on TTG. Direktor on allkirjastanud
partneri kinnituskirja. Esialgsetel läbirääkimistel osales arendusjuht Ave
Teder (kirjavahetus ning nõupidamine Tallinna HAs 13.09.2017), viimasel korral
(23.11.2017) algklasside õpetaja Evelin Kivi ja loodusainete õpetaja Ene
Lehtmets kui reaalse vajaduse parimad tundjad.
4. info, teavitamine ja kaasamine
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar